På väg

Att jag alltid ska störa mig så mycket på folk när jag reser. Jag kan skratta och finna nöje i hur andra är när jag är i affären, på stan osv. Men just när jag sitter i en buss eller på tåget så kan jag irritera mig så enormt att det bara kryper i kroppen. Det kan vara bara en jobbig dialekt, eller hur personen i övrigt pratar. Som när de avslutar varje mening med ”ba” eller pratar fjortisspråk. Det kan vara barn som skriker och skriker och skriker medan mamman lugnt sitter bredvid och inte ens bryr sig om att försöka få tyst på ungen. Eller bara en himla massa skitsnack som någon/några vräker ut sig.
Sitter på tåget mellan Kalmar och Alvesta just nu och kan inte låta bli att irritera mig på två tjejer som sitter snett mittemot. Blir för tråkigt att gå in på exakt vad det är som är så irriterande, men summan av kardemumman: Den ena ser upp till den andre och vill bli accepterad av denne medan den andre bara tycker att hon själv är perfekt och klagar konstant på den förste. Ett alldeles för vanligt scenario tyvärr.

Nåväl. Om ca 140 minuter är vi hemma i Tranås igen. Det har, som alltid, varit en skön vecka på Öland. Men som alltid, borta bra men hemma bäst. Och man har ju saknat sina små katter… =)

Sista kvällen

Gårdagen började på sämsta tänkbara sätt. Vi fick veta att Peters mormor hade gått bort tidigt på morgonen. Hon blev nästan 96 år och hade insjuknat den senaste tiden, så det var egentligen väntat. Men det gör det ju inte mindre sorgligt för det. Dessutom bara en månad efter att Peters morbror gick bort, det är en svårt tid i Andersson-släkten. =(

Det blev en lugn dag, vädret var lite ostabilt så vi satt mest inne vid våra datorer på förmiddagen. Vid lunch gick vi dock en sväng till Djupvik för lite mat och lite strandpromenerande.
Kvällen spenderade vi mest framför fönsterna för att kolla på alla blixtar. =D Det pratas om ca 30 000 blixtar under kvällen. Inte för vi såg så många blixtar just, det var rätt så disigt, men det ”blekade” nästan konstant. Strömmen gick en stund också, men vi skulle ändå hoppa i säng då så det gjorde inget.

I dag tog Peter o jag en sväng till Borgholm. Tänkte strosa runt lite och så. Vi blev dock inte så långvariga där. Det är ju mest kläder och skor där nu och samma saker i alla butikerna. Dessutom var det lite dåligt väder med duggregn nästan hela tiden. Vi åt lite och tog ett par glas på Harrys innan vi åkte ”hem” igen.
Nu på kvällen åkte vi in till Löttorp för lite krubb på Kalk igen. Det var ju så gott sist. =)  Den här gången fick vi med oss Sivert också.

Så nu är det sista kvällen på ön innan det, tyvärr, är dags att åka hem. En vecka går så otroligt fort! I morgon är det alltså dags att åter igen sätta sig på bussen som leder till tåget för att sedan byta till ett annat tåg och slutligen ett sista tåg. Jag gillar verkligen att resa med tåg, men förhoppningsvis blir det bil hit nästa år. ;)

Semestern fortsätter

Mer än halva tiden här på ön har redan gått. Vart tog tiden vägen?
När Maria och Chrille kom hit i måndags tittade solen fram och vi fyra, och svärfar när han kom hem från butiken, satt och gottade oss på altanen med vin och bärs. Efter en rätt regnig förmiddag så var detta en himla bra avslutning på dagen. =)

I går vaknande man till ett strålande väder vilket ledde oss till att bestämma oss för en liten roadtrip. Började med en sväng in till Löttorp. Köpte en tvål med svartpeppar(?) inne på Kryddan, påfyllning inne på glasbanken och lunchade på Bykrogen.
Fortsatte sedan norrut till Böda hamn där vi strosade runt lite, hälften av oss drack bärs och sedan strosade lite till. =) Var nere till stranden och kände på vattnet. Trodde inte att det skulle vara så varmt eftersom vädret varit lite halvdant, men jag skulle ha hoppat i om jag bara var rätt klädd. ;)
Tog en sväng till kyrkogården och sedan ett besök hos svärfar i butiken innan vi åkte till Ninni´s kroppkaksbod. =) Samlades allihop hos Lisbeth för att mumsa på de gråa bollarna innan vi åkte ”hem”.
Mätta och belåtna blev det sen en slapparkväll framför tv:n med lite vin.

I dag var solen halvt gömd bakom moln men det var ändå varmt och härligt ute. Blev lite grillad korv till lunch innan Maria o Chrille begav sig hemåt och jag satte igång med lite trädgårdsarbete. Lämnade ju löparskorna hemma så man får ta tillvara på den träning man kan få. ;)
Bara så himla irriterande att bensinen till klipparen tog slut så det blev en liten fläck kvar på gräsmatten. =/
Nu på kvällen åkte Peter, Lasse o jag till Löttorp för att dinera på Kalk. Deras hamburgare kan jag verkligen rekommendera. =) På hemvägen åkte vi genom Jordhamn och Gillberga och kollade på naturen. Alltid lika fint där tycker jag. =D

Nu blir det lite mer data o tv innan sängen kallar. Vi funderar på Borgholm i morgon, men det beror på vädret.

Framme på ön

I går vid halv 5 tiden var vi äntligen framme på Öland, hos Peters far i Föra.
Jag tycker om att resa med tåg men kan inte förneka att jag verkligen ser fram emot att kunna ta bilen i framtiden. Bara det när man ska packa. Slippa tänka på om man verkligen behöver de där skorna för det skulle spara så mycket plats om man lämnade dem hemma. Tro mig, när vi tar bilen kommer den rymma säkert halva vårt bohag. I fall att vi kan behöva det och det. ;)

Lasse mötte oss på busshållsplatsen och sedan åkte vi hem och fikade. Kaffe smakar alltid lite extra gott när man varit på resande fot tycker jag. Senare på kvällen blev det laxpaj i Sandvik. Mmmmmmmm! =D
På hemvägen tog vi en sväng till Peters mormors hus för att kolla läget lite och hämta ett par saker. Solen har inte direkt varit framme i dag men vinden har iaf varit ganska ljummen vilket inte varit helt fel.

Något som däremot varit helt fel är min högerkind. I fredags kväll, när jag lutade kinden mot Peter, upptäckte jag att jag hade en hård, ond knöl i där. Som om en muskel slagit knut på sig själv eller något. När jag sedan vaknade på lördagen var jag svullen och hade skitont vilket bara blev värre under dagen och gjorde att jag knappt kunde sova på natten. På söndagsmorgonen var svullnaden värre, jag var väldigt stel i hela kinden och det var ansträngande att prata. Men det gjorde inte lika ont iaf och allt eftersom dagen gick så slappnade kinden av och svullnaden syntes inte så mycket. På kvällen blev det visserligen värre igen men då skulle jag ju sova.
Känner jag man tungan på insidan av kinden så känns det som en hård knöl som gör väldigt ont. Svullnade ligger runt om. Vad fasen kan jag ha gjort? Jag får ofta så lustiga krämpor… =/

I dag får vi se vart dagen bär hän. Det har slutat att regna så det kanske blir en sväng ut senare. Just nu sitter vi mest och slappar framför våra datorer i väntan på att Peters syster och svåger ska anlända till ön. =)

Detox – sammanfattning

Nu när de här 7 dagarna är över tvekar jag fortfarande över om jag verkligen ska sluta. Hur mycket gifter och skit hinner egentligen att gå ur kroppen på bara en vecka? Samtidigt känns det som att det finns en hel del goda varor jag kan fortsätta med. Bla så har jag börjat tycka att ljummet vatten faktiskt är rätt nice, soygurt, dinkelgröt, quorn likaså. Det är inte mycket krångligare att köpa råa bönor och kikärtor än inlagda. Bara man planerar innan. Efter det här tänker man nog lite mer på vad man stoppar i sig. Jag vill iaf tro det. =)
Jag har alltid varit en kvällsmotionär, men har kommit på att jag tycker mer om att motionera på morgonen. Så det ska jag fortsätta med. Under semestern iaf, för när jobbet börjar blir det att gå upp kl 4 och där går nog min gräns.

Men känner jag min piggare och friskare då? Visst känner jag mig lite mer uppåt, jag orkar lite mer när jag tränar och känner mig på lite bättre humör än innan. Men det kan ju lika väl bero på att jag har semester, vädret är stundvis fint och jag har tränar upp mer ork.
Däremot kan jag med säkerhet tacka detox:en för de 3,3 kg jag tappat på den här veckan. Och de 4,5 cm mindre jag är i midjan. En helt acceptabel bonus. ;)